Beeldentuin kasteel Nijenhuis, Heino

In mei van dit jaar bezocht ik de beeldentuin die is ingericht rond het kasteel Nijenhuis te Heino. Dit is in feite een dépendance van museum De Fundatie.

Sinds kort kom ik er achter dat ik moderne kunst buitengewoon interessant vind. Het is meestal erg fotogeniek en soms raakt het me diep, maar ook de interactie met de kijker is grappig.

Hieronder een selectie van de foto's, grotendeels met bijschriften die zijn ontleend aan de desbetreffende folder.





Waldemar Otto: Sockeltorso. 'Het beeld benadrukt de onbeholpenheid van de mens en zijn gebondenheid aan de aarde.'





Alfred Hrdlicka: Porträt Dietrich Bonhöffer. 'De strop om de hals en het kortgeschoren haar verwijzen naar Bonhöffers dood in concentratiekamp Flossenbürg.'




Frode Bolhuis: Cleaning the rooms of the past. 'De frivoliteit van de stapeling en de feloranje kleur geven iets feestelijks aan het ensemble. Die luchtigheid breidt zich uit naar de functievan dit beeld, dat ook een speeltoestel voor kinderen is.'

Nou ja, niet alleen voor kinderen natuurlijk. Voor ieder die zich kind voelt, denk ik.





Joseph Klibansky: Selfportrait as a dreamer. 'Burgerdom en vrijheidsdrang zijn op een surrealistische wijze verweven, waarbij de kolossale afmetingen voor extra vervreemding zorgen.'





Fritz König: Zwei I. 'De compositie stelt niet per sé twee figuren voor, maar gaat over alle mogelijke relaties tussen twee elementen, zowel formeel als emotioneel.'





De informatie hierover kon ik niet terugvinden.





Ronald A. Westerhuis: Rawsome!





Oswald Wenckebach: Fluitspeler.





Dora Dolz: Las Meninas.





Geen informatie meer teruggevonden.





Geen informatie meer teruggevonden.





Alphons Freijmuth: Totem. 'Dit werk is in de eerste plaats een knipoog naar de soms wat al te serieuze omgang met kunst.'





Geen informatie meer teruggevonden.





David Bade: Ins Blaue. 'In plaats van een verheven kunstwerk is dit eerder het prototype van de barbaarse beeldenstormer.'





Maïté Duval: Paula in kamerjas.








Geen informatie meer teruggevonden, maar deze gezichten raakten me zeer. Beelden ze een soort vergankelijkheid uit? Of juist onvergankelijkheid? Gevangenschap of gebondenheid? Ik was er in ieder geval zeer van onder de indruk.





Geen informatie meer teruggevonden.



Populaire berichten van deze blog